SA NE CUNOASTEM COPIII ,COPILARIA-PUBERTATEA - ADOLESCENTA
Copilăria:
• Timp al asimilării de norme, valori, atitudini şi modele de viaţă, este perioada socializării
primare. Copilăria începe odată cu naşterea şi se sfârşeşte în jurul vârstei de 14 ani. Dat fiind că un copil nu este un adult în miniatură, raportarea la el trebuie să fie adecvată nivelului la care a ajuns;
• Experienţa afectivă joacă un rol esenţial: copilul are nevoie de susţinere afectivă, trebuie îngrijit
cu dragoste, trebuie să i se acorde atenţie; forma principala de învăţare este imitaţia;
• Seidentifică câteva trăsături ale copilăriei: egocentrismul (nu diferenţiază între punctul lui
de vedere, dorinţele lui şi realitate); animismul/antropomorfismul (totul în jurul lui are suflet, totul
preia atributele umanului); gândire magică (tendinţa copilului de a face legături cauzale incorecte între
fenomene); artificialismul (toate lucrurile sunt concepute de oameni);
• Jocul: principala formă de activitate care stimulează coordonarea, echilibrul, dinamismul,
evaluarea spaţialităţii; iniţial copiii se joacă unii lângă alţii, apoi unii cu alţii;
• Descoperirea de sine începe cu explorarea directă senzorială; jocul cu oglinda este semnificativ:
iniţial copilul nu îşi dă seama că imaginea din oglinda îl reprezintă;
• Treptat vârsta "de ce"- ului este înlocuită cu cea a colecţiilor;
• Pe la 8 ani apare conştiinţa de sine, permisivitatea părinţilor se dezvoltă la copil încrederea în
sine, excesiva lor autoritate determină apariţia sentimentului de inferioritate, teama, nefericire.
Pubertatea:
• modificări biologice (maturizarea funcţiilor sexuale, dezvoltarea caracterelor sexuale secundare)
şi psihice (definitivarea identităţii);
• activitatea principală este învăţarea, sunt posibile mari achiziţii intelectuale; se dezvoltă
gândirea abstractă, formală; afectivitatea este efervescentă, sensibilitatea accentuată;
• creşterea rapidă poate provoca dezechilibru afectiv, tulburare comportamentală, dispoziţii
variabile, nonconformism, criza de originalitate datorată efortului de individualizare;
• apare conflictul dintre rol (ansamblul aşteptărilor pe care le au ceilalţi) şi status (poziţia socială
în virtutea căreia se pretinde din partea celorlalţi un anumit comportament).
Adolescenţa
Probabil că fiecare părinte îşi doreşte un adolescent care este responsabil, dispus tot timpul să dea o
mână de ajutor, căruia îi place să stea de vorbă cu părinţii săi şi este foarte dornic să le împărtăşească tot ce i se întâmplă, se hrăneşte sănătos, nu se uită la televizor, face sport, are bursă pentru performanţa şcolară, munceşte în fiecare vacanţă de vară, îşi câştigă singur banii de buzunar, din care face şi economii pentru studiile universitare sau pentru prima maşină, îşi respectă părinţii, fraţii, profesorii şi vecinii. 
În realitate, însă, acesta este dezordonat, egoist, ascultă muzica prea tare, sfidează autoritatea,  preferă grupul de prieteni în locul familiei, are pereţii acoperiţi de postere, puţine lucruri sunt mai importante pentru el decât o maşină de ultimă generaţie sau o pereche de jeans de firmă, vrea un stil de viaţă independent, se îmbracă la fel ca cei din generaţia lui, fumează şi consumă alcool.
Adolescenţa este vârsta schimbărilor rapide şi dramatice. 
Reprezintă perioada de trecere de la copilărie la maturitate, adolescentul confruntându-se cu situaţii de confuzie, criză de identitate, cu schimbări în felul în care se comportă, îşi exprimă sentimentele şi emoţiile sau interacţionează cu membrii familiei.
Este important ca părinţii să îşi adapteze modalitatea în care se relaţionează cu copilul la nevoile în schimbare ale acestuia. În măsura în care vor şti mai multe despre schimbările prin care trec
adolescenţii, vor putea să-i înţeleagă şi să le facă faţă mai bine..
Dezvoltarea conştiinţei de sine
Adolescenţa se manifestă prin autoreflectare, prin conştiinţa că existenţa proprie se deosebeşte substanţial de a celorlalţi oameni, reprezentând o valoare care trebuie preţuită şi respectată.
Adolescentul încearcă, cu înfrigurare, să se cunoască şi să se autoevalueze în raport cu realizările sale şi ale altora.
El se întreabă adeseori, “cine sunt eu?”, iar răspunsurile ce şi le dă se bazează pe maturizarea intelectual-afectivă foarte evidentă pentru unii adolescenţi, chiar de la 16 ani, iar pentru alţii la 18 ani.
Conştiinţa de sine este un proces complex care include, pe de-o parte, raportarea subiectului la sine însuşi, la propriile trăiri, iar pe de altă parte, confruntarea acestora, compararea lor cu lumea .
Pentru ca primesc des astfel de intrebari.
DEZVOLTAREA FIZICĂ DEZVOLTAREA PROCESELOR
PSIHICE
ADOLESCENŢA
TIMPURIE
(PUBERTATEA)
11-13 ani
1.La fete în jurul vârstei de 11-13
ani apare:
• creşterea sânilor;
• părul pubian şi axilar;
• lărgirea şoldurilor;
• prima menstruaţie.
2.La băieţi apare la vârsta de 13-
15 ani:
• Se concentrează pe
consecinţele imediate ale unei acţiuni
decât pe cele de lungă durată;
• Au convingerea că sunt
invincibili, că nu li se poate întâmpla
nimic rău, îşi asumă riscuri foarte des;
• Se simt neînţeleşi;
• Interesaţi de aspectul moral
• schimbarea vocii;
• apariţia părului pubian, axilar
şi facial;
• ejaculările nocturne.
3. O creştere în înălţime şi în
greutate spectaculoasă.
4. Apariţia interesului faţă de
sexul opus.
al realităţii, de corectitudine;
• Spirit critic, pun la îndoială
orice, intră în discuţii contradictorii;
• Îşi pierd interesul pentru
învăţătură, au note proaste, învaţă doar
la ce le face plăcere.
ADOLESCENŢA
PROPRIU-ZISĂ
14-18 ani
• Pubertatea s-a încheiat;
• Dezvoltarea fizică se
încheie pentru fete, dar continuă
pentru băieţi.
• dezvoltarea idealurilor şi
selectarea modelelor;
• capacitate sporită de fixare a
scopurilor;
• interes pentru problemele
morale;
• dezvoltarea intereselor
creative.
ADOLESCENŢA
TÂRZIE
19-21 ani
• În mod normal, tinerele
femei sunt complet dezvoltate din
punct de vedere fizic;
• Tinerii bărbaţi continuă să
câştige în înălţime, greutate, masă
musculară şi să apară mai mult păr pe
corp.
• capacitate de introspecţie şi
analiză;
• accent pe demnitate şi
stimă de sine;
• capacitate de fixare şi de
urmărire a unor scopuri;
• acceptarea normelor sociale
şi a tradiţiilor culturale. 
Daca nu ne intelegem copiii sa nu ne surprinda ca vom fi marginalizati sau dezvolta tulburari.
Sa va fie de folos !
IUBIRE si INTELEPCIUNE dar si multa RABDARE .

CABINET PSIHOLOGIC - Cătălina DAN

TEL: 0727.228.057

AVIZAT de Ministerul Transporturilor pe SIGURANŢĂ TRANSPORT 2017.

Oferă următoarele servicii psihologice în cele 3 specializări: PSIHOLOGIE CLINICĂ psiho-diagnostic şi evaluare subiectiv - emoţională, cognitiva, comportamentală, bio-fiziologica, a personalităţii, consiliere şi terapie sportivă (copii, adolescenţi, adulţi) - rapoarte de evaluare pentru comisia de handicap, etc .

PSIHOLOGIA TRANSPORTURILOR - Psiholog Specialist - Testări şi evaluări în vederea obţinerii permiselor auto (toate categoriile)- pe SIGURANŢA TRANSPORTURILOR 2017 (Cabinet agreat de Ministerul Transporturilor)- prevenţie şi consiliere, etc.

PSIHOLOGIA ORGANIZĂRII MUNCII - Evaluări în vederea angajării, cele periodice, susţinerea examenelor, (cabinet agreat de ANAF), selecţie de personal, intervievări, etc. Servicii de calitate Profesionalism Confidenţialitate .

Vă aşteptam cu mare drag! -

Pentru programări Luni-Vineri 8.00-18.00.