REGULI ALE UNEI ALIMENTAŢII SĂNĂTOASE


 

O dietă diversificată, echilibrată şi sănătoasă variază în funcţie de caracteristicile individuale (vârsta, sex, activitate fizică), dar şi de contextul cultural şi de alimentele disponibile la nivel local. Cu toate acestea, principiile de bază ale unei alimentaţii sănătoase rămân aceleaşi.

În continuarea prezentării, vă vom prezenta 5 dintre cele mai importante reguli ale unei alimentaţii sănătoase:

1. Alege alimente care îţi prelungesc viaţa. Este important să ştii că dacă urmezi un regim alimentar sănătos nu trebuie să te gândeşti că îţi refuzi şi interzici constant anumite alimente – pur şi simplu ai grijă de tine în fiecare zi, oferindu-i organismului şi creierului tău darul sănătăţii de care te vei bucura pe termen lung.

 

2. Variază consumul de legume şi fructe. La modul ideal, este bine să consumi 5 porţii de legume şi fructe în fiecare zi. Printre numeroasele beneficii nutriţionale ale consumului de fructe şi legume proaspete se numără vitaminele, fibrele, magneziul, potasiul, acidul folic şi substanţele chimice naturale din plante (fitonutrienţi) care protejează împotriva multor boli şi afecţiuni cronice. Consumul zilnic de legume şi fructe infuenţează în mod direct scăderea riscului de a dezvolta un atac de cord, diabet, cancer, sau o boală a creierului, cum este Alzheimer.

 

3. Bea cât mai multă apă. Cea mai abundentă substanţă esenţială de care are nevoie organismul uman este apa. 70% din corpul tău este alcătuit din apă şi toate reacţiile chimice care se desfăşoară continuu în ţesuturile şi celulele sale trebuie să aibă loc într-un mediu umed. Probabil că ţi s-a întâmplat să te simţi foarte obosit în timpul zilei şi ţi-ai dat seama că nu prea ai băut apă. De aceea este bine să te asiguri că ai o provizie de apă toată ziua. Nu aştepta până când îţi este sete, fiindcă acesta este deja un semn că organismul este deshidratat.

 

4. Fii atent la combinaţiile între grupele de alimente. Nu contează doar ce mănânci, ci şi cum asociezi aceste alimente. De exemplu, fructele fermentează, de aceea consumul lor ar trebui să se facă în prima parte a zilei şi fără a le asocia cu altceva de mâncare. În special nu amesteca fructe cu alimente de origine animală şi nici carnea cu alimente pline de amidon cum ar fi cartoful. De fapt, cu cât vei reduce mai mult produsele de origine animală din alimentaţia ta, cu atât vei fi mai câştigat. Nu trebuie să te temi că nu ai de unde să îţi iei nutrienţii de care organismul tău are nevoie, pentru că există surse de proteine vegetale din belşug, de la soia, la nuci, seminţe şi multe altele.

 

5. Transformă sportul într-un obicei zilnic. Mişcarea este esenţială pentru o stare de sănătate bună pe termen lung. Pe lângă faptul că îţi meţine corpul în formă, eliberează endorfine care te fac mai fericită şi te ajută să ţii  sub control stresul, nivelul de energie şi somnul. Este de asemenea adevărat că dacă mănânci sănătos şi nu slăbeşti înseamnă că nu faci suficientă mişcare, iar dacă faci mişcare şi nu slăbeşti, înseamnă că nu urmezi un regim alimentar adecvat. Un echilibru între cele două este esenţial pentru sănătatea ta.

Pentru detalii, puteţi să consultaţi şi următoarele site-uri:

 

https://www.csid.ro/diet-sport/dieta-si-nutritie/9-reguli-de-aur-pentru-o-alimentatie-sanatoasa-15110934

https://www.medlife.ro/articole-medicale/regulile-unei-alimentatii-sanatoase.html

https://natur-house.ro/10-reguli-pentru-o-alimentatie-sanatoasa/

https://www.sanovita.ro/blog/10-sfaturi-de-baza-pentru-o-alimentatie-sanatoasa/

 

Material realizat în cadrul proiectului “Eşti ceea ce mănânci! Mănânci ceea ce cumperi!”, implementat de Asociaţia “Tinerii Voluntari – Valea Călugărească”, finanţator de DJST Prahova