În vizită la muzeul de locomotive Dej

Duminica 24 septembrie a.c., pe un timp ploios şi tomnatic, am fost în vizită la Muzeul Locomotivelor din localitatea Dej (jud. Cluj Napoca).

Gazda noastră a fost domnul Florin Nan (administratorul muzeului), un domn modest, sincer şi deschis în faţa tuturor oamenilor care doresc să viziteze muzeul.

Cum a luat fiinţă acest muzeu...

În urmă cu 23 de ani, un grup de ceferişti pasionaţi au organizat o expoziţia de locomotive la Dej, aceştia reuşind cu propriile resurse să salveze de la casare şi să recondiţioneze 25 de locomotive, locomotivele salvate “semnând “istoria Căilor Ferate Romane.

Printre piesele de de “rezistenţă “a muzeului este o locomotivă cu aburi veche de peste 105 ani dar şi locomotiva Pacific 231.050 (adusă la Dej din anul 1998), achiziţionata după anul 1913 de la J.A. Maffei München, fiind cea mai rapidă locomotiva, aceasta era folosită la remorcarea trenurilor rapide şi exprese până în anul 1974 şi cea care a fost remorcat Casei Regale a României, fiind şi cea din celebrul film, celebrul tren Orient Expres.

În muzeul din aer liber, se mai găseşte un Vagon-poştă, care este construit în anul 1917, (la Budapesta), în interiorul acestuia fiind un mini muzeu, în care se găsesc componente mai mici de la locomotivele şi vagoanele aflate în Depoul de la Dej.

În anul 1992, a fost adusă prima locomotivă (locomotiva 150.105, construită în 1955, aceasta făcând parte dintr-un lot de 282 de locomotive, fabricate la Uzinele de la Reşiţa şi Uzinele “23 August “(foste Malaxa) între anii 1946 şi 1960.

Odată adusă prima locomotivă, a fost inaugurat şi muzeul.

Cel mai vechi exponat, este locomotiva cu aburi 40.007, construită de Wiener Lokomotivfabriks AG, Floridsdorf (Austria), locomotiva a circulat pe traseul Subcetate - Haţeg - Bouţari – Caransebeş, în perioada 1908 – 1978.

 Locomotiva avea o viteză maximă de 40 km pe oră.

Printre exponate se mai afla:

Un vagon de 120CP, construit în anul 1908 (Germania), de transport zgură; o locomotivă 230299 care a apărut în filmul “Trenul Vieţii”, cu aceasta a călătorit şi fostul preşedinte Traian Băsescu, (atunci când era ministru al Transporturilor);

Locomotiva 230299 construită în 1937 la Uzinele Malaxa, în perioada anilor 1990 fiind folosită şi la remorcarea unor trenuri de agreement;

 Locomotiva cu abur 151.002 (un prototip) construit, în anii 1939-1941 la Uzinele Malaxa (actualmente “23 August “), de altfel aceasta locomotivă era cea mai puternică locomotiva cu abur construită în România, având o putere de 2600 CP şi putea remorca peste 3000 de tone;

Locomotiva 151.001 care a fost expusă, în anul 1940 la o expoziţia, în Italia (Milano), aceasta fiind capturată de URSS, în anul 1945, în contul unor datorii de război.

Locomotiva 150.002 care a fost folosită în circulaţie până în anul 1971, angajaţii depoului Dej numind-o “Mariana”.

Locomotiva 231.050, prima locomotivă electrică fabricată în anul 1973, în fosta Iugoslavie. Locomotiva are o putere de 3400 kW, o viteză de 120 km/h şi este funcţională, fiind folosită la tractarea trenurilor de marfă şi de călători.

 

Un tren utilitar de transportat apa şi combustibil;

 

Muzeul se va afla în subordinea Muzeului Căilor Ferate, are importanţă naţională, potrivit unui proiect de lege, şi promovează istoria şi tehnica feroviară a României.

Peste câteva sute de vizitatori anual.

Muzeul este vizitat anual de câteva sute de persoane, printre aceştia numărându-se elevi, studenţi, bătrâni, copii dar şi cetăţeni străini.

Intrarea la muzeu este gratuită, programul fiind de luni până duminică, între orele 8.00-15.00.

 

 

Andrei Gratie si Gabriel Dima