
Cea de-a X-a ediţie a turneului SoNoRo Conac, intitulată „La Grande Bellezza”, se încheie la finalul lunii iunie cu trei concerte în câteva dintre cele mai frumoase conace şi palate din România: marţi, 28 iunie, ora 17:00, în Sala de Muzică a Palatului Peleş din Sinaia, miercuri, 29 iunie, ora 19:00, la Conacul Miclescu, de la Călineşti, judeţul Botoşani şi joi, 30 iunie, ora 19:00, în Palatul Culturii din Iaşi.
Programul concertelor cuprinde lucrări de Camille Saint-Saëns şi Clara şi Robert Schumann, în interpretarea muzicienilor Alissa Margulis (vioară), Răzvan Popovici (violă), Răzvan Suma (violoncel) şi Cristiana Mihart (pian).
Accesul la concerte este gratuit, în baza rezervării locului pe https://conac.sonoro.ro/.
Lucrările interpretate au fost compuse în aceeaşi perioadă în care au fost construite emblematicele clădiri de patrimoniu în care vor avea loc concertele – finalul secolului XIX şi începutul secolului XX –, un moment marcat de plenitudinea artelor frumoase. Astfel, muzica va reliefa decoraţiunile sălilor de concerte şi va purta publicul pentru câteva ore în La Belle Époque. Primul concert va avea loc în Sala de Muzică a Palatului Peleş, construită datorită preocupărilor culturale ale Reginei Elisabeta. Sala a fost decorată cu un mobilier primit în dar de la maharajahul de Karurtala şi a găzduit cei mai importanţi muzicieni ai vremii. În timpul domniei Regina Maria, Sala de Muzică va fi locul în care George Enescu va concerta adesea sau va găsi inspiraţie pentru studiu.
Încheiem ediţia aniversară SoNoRo Conac X „La Grande Bellezza” cu un regal, ce se va manifesta nu doar prin repertoriul ales pentru aceste concerte sau măiestria artiştilor, ci şi prin grandoarea fiecărui spaţiu în care vom concerta. Invităm publicul la o ultimă escapadă concertistică Conac din acest an, pe urmele Reginei Maria a României, în Sala de Muzică a castelului său, apoi în camera pe care a ocupat-o la Conacul Miclescu, pentru a încheia parcursul nostru în Palatul Culturii din Iaşi, inaugurat de Regele Ferdinand şi de Regina Maria în 1925. Finalizăm astfel un traseu emoţional care şi-a propus să puncteze acele locuri în care cultura românească a luat naştere sau a înflorit sub oblăduirea acelora care au făcut din munca de mecenat cultural o misiune a vieţii lor. Printre aceştia s-au numărat şi capete încoronate, şi oameni de cultură, dar şi industriaşi sau negustori care au ştiut că o ţară fără un învăţământ puternic şi investiţii în artă şi cultură este o ţară fără coloană vertebrală. Le suntem recunoscători şi ne simţim datori să le ducem mai departe moştenirea, fiind ceea ce ne-am propus încă de la primul concert SoNoRo Conac. Cu susţinerea publicului şi a partenerilor noştri vom continua încă 10 ani de acum înainte, pentru că mai sunt foarte multe locuri frumoase în ţara noastră de redescoperit şi prin muzică, declară Răzvan Popovici, iniţiatorul şi directorul turneului SoNoRo Conac.
Al doilea concert din ultima parte a turneului va avea loc la Conacul Miclescu de la Călineşti, proprietatea familiei Miclescu, amintită de Dimitrie Cantemir ca o veche familie moldoveană, dovedită cu documente încă din secolul al XV-lea.
În 1991, Radu Miclescu, ultimul descendent al familiei, a revenit în România, iar în 1996 a reintrat în posesia patrimoniului familiei sale şi a refăcut conacul copilăriei sale. Conacul a fost restaurat cu sprijinul arhitectului Şerba Sturdza, nepotul lui Radu Miclescu, şi cuprinde 11 camere la parter, 14 încăperi la etaj, un salon de recepţii în corpul central şi alte două saloane.
Interioarele edificiului sunt reamenajate cu mobilier ce datează din secolele XVIII-XIX şi reprezintă mai multe stiluri şi culturi: Biedermeier, Napoleon al III-lea, Louis Phillippe sau în stil Empire rusesc. În interior se află amenajat şi un apartament al reginei, în aripa dreaptă a clădirii se află şi un apartament în care a locuit regina Maria a României, când a fost oaspete al conacului. Biblioteca originală cuprindea aproximativ 16.000 de volume, dintre care 100 de incunabule.
Ultimul concert al turneului este programat la Palatul Culturii din Iaşi, conceput în spiritul palatelor comunale din Europa de Vest. Acesta reprezintă o îmbinare a mai multor stiluri arhitecturale – neogotic, romantic şi neobaroc – şi a marcat puternic arhitectura vechii capitale a Moldovei.
Cu 298 de încăperi şi 19 ani dedicaţi construirii sale (1906-1925), Palatul de Cultură a fost iniţial Palatul de Justiţie şi Administraţie din Iaşi. Construit după planurile arhitectului I.D. Berindey, s-a distins prin dimensiunile sale remarcabile: turnul central al clădirii, care atinge 55 de metri înălţime, făcea ca Palatul să fie considerat în epocă cea mai înaltă clădire din oraş.
Sala Voievozilor, în care se găseşte monograma Reginei Maria, este cea mai frumoasă şi monumentală încăpere a palatului, fiind ornamentată distinct de celelalte săli. Inaugurarea oficială a Palatului a avut loc în 11 octombrie 1925, în prezenţa familiei regale, Regele Ferdinand şi Regina Maria. În anul 1955, vechiul Palat de Justiţie a devenit Palat al Culturii, găzduind unele dintre cele mai de seamă instituţii culturale ale ţării, reunite astăzi sub denumirea de Complexul Naţional Muzeal „Moldova” Iaşi care cuprinde patru muzee de talie naţională: Muzeul de Istorie a Moldovei, Muzeul Ştiinţei şi Tehnicii „Ştefan Procopiu”, Muzeul Etnografic al Moldovei, Muzeul de Artă şi Centrul de Cercetare şi Conservare-Restaurare a Patrimoniului Cultural.
SoNoRo Conac este un proiect iniţiat de Asociaţia Sonoro, cu sprijinul partenerului principal BRD – Groupe Société Générale, cu scopul de a intermedia contexte favorabile salvării unor monumente importante din patrimoniul românesc şi de a aduce în atenţia publicului şi al autorităţilor remarcabile valori româneşti date uitării.
Mai multe detalii despre programul concertelor şi a modalităţii de rezervare a locului sunt disponibile pe https://conac.sonoro.ro/
Despre SoNoRo Conac
Iniţiat în 2013, turneul SoNoRo Conac şi-a propus încă de la început, prin asocierea muzicii cu diverse opere arhitecturale emblematice din România, să sugereze nevoia de respect, atenţie şi sprijinire a patrimoniului şi a resurselor culturale extraordinare ale României. SoNoRo Conac a pornit de la ideea de a reda muzicii de cameră spaţiul originar, de natură intimă, propice dialogului cultural şi ascultării active din partea unui public restrâns. Acest proiect îşi propune să sensibilizeze opinia publică în ceea ce priveşte multitudinea clădirilor de patrimoniu reabilitate – clădiri fabuloase, spectaculoase, elegante, care trebuie reintroduse în circuitul cultural. În cele nouă ediţii, turneul SoNoRo Conac a pus pe harta emoţională a ţării noastre peste 100 de clădiri de patrimoniu, unele dintre ele complet necunoscute publicului din România, dar a şi atras atenţia publicului internaţional asupra unora dintre cele mai frumoase simboluri arhitectonice de aici.
Turneu prezentat de: BRD – Groupe Société Générale
Card preferat: Mastercard
Partener principal: Ministerul Culturii
Partener pentru un mâine mai bun: Sistemul Medical MedLife
Sponsori: Illy, Casa Boema
Parteneri: Cărtureşti, Librăriile Humanitas, Fundaţia Calea Victoriei, Golden Tulip Ana Dome, Restaurantul Hochmeister
Gazde: Filarmonica de Stat Sibiu, Consiliului Judeţean Sibiu, Filarmonica de Stat Târgu Mureş, Filarmonica de Stat Oradea, Centrul Municipal de Cultură Arad, Filarmonica de Stat Arad, Primăria Municipiului Arad, Consiliul Judeţean Timiş, Muzeul Naţional de Artă Timişoara, Filarmonica George Enescu, Muzeul Judeţean Aurelian Sacerdoţeanu Vâlcea, Fundaţia Pentru Poezie Mircea Dinescu, Port Cultural Cetate, Casa Memorială Compozitor George Stephănescu, Asociaţia AREFU, Teatrul Maria Filotti Brăila, Muzeul Naţional Peleş, Conacul Miclescu – Călineşti, Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi
Parteneri media: RFI România, Radio România Cultural, Radio România Muzical, Zile şi Nopţi, Igloo, Zeppelin, Arhitectura, Ziarul Metropolis, The Institute, Rador, Capital, Evz.ro, Designist.ro, Promenada-culturala.ro, LiterNet.ro, TIMPUL, IQads.ro, Flawless.ro, Aiciastat.ro, Media Image